Beoordelingen
9,0

Ik heb een woning gekocht! Wat nu?

Gegevens aanleveren voor de koopovereenkomst

Voordat we de koopovereenkomst gaan opmaken, sturen wij u eerst een bevestiging. Hierin staan de belangrijkste afspraken op een rijtje, zoals de koopsom, eventuele voorbehouden zoals financiering of bouwkundige keuring, de gewenste opleverdatum en de eventueel over te nemen roerende zaken. Voor het opmaken van de koopovereenkomst hebben wij uw personalia nodig:

  • Algemene persoonlijke gegevens
  • Adresgegevens
  • Burgerlijke staat
  • Een kopie van uw legitimatiebewijs

Notaris kiezen

U koopt kosten koper, dat betekent dat onder andere de kosten van de notaris voor u zijn. Daarom mag u als koper de notaris kiezen. Kies voor een notaris waar u bekend mee bent, een goed gevoel bij heeft of die bij u in de buurt zit. Makelaarstip: vraag meerdere offertes op en vergelijk! Wanneer u een keuze heeft gemaakt over welke notaris u wilt, zal de notaris ook een kopie van de koopovereenkomst ontvangen. Zo kan de notaris alles regelen voor de officiële overdracht.

Wanneer wij uw gegevens hebben ontvangen, gaan wij aan de slag met het opmaken van de concept koopovereenkomst. In de tussentijd kunt u reeds uw financieel adviseur inlichten over de koop van uw nieuwe woning. Mocht u een bouwkundige keuring wensen dan kunt u deze eveneens inplannen.

Koopovereenkomst controleren

Wanneer de concept koopovereenkomst opgemaakt is, wordt deze naar zowel u als naar de verkoper(s) gestuurd. Dan kunnen beide partijen controleren of alles volgens afspraak is opgemaakt.

Koopovereenkomst tekenen

Is alles in orde? Dan is het tijd om de koopovereenkomst te tekenen! Zodra de overeenkomst door beide partijen getekend is, ontvangt u altijd een kopie van de koopovereenkomst.

Financiële gedeelte afhandelen met uw financiële adviseur

Wanneer u een hypotheek voor (een deel van) de koopsom moet afsluiten is dit extra belangrijk. Neem contact op met uw financieel adviseur om ervoor te zorgen dat het financiële gedeelte op de juiste manier wordt afgehandeld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aanleveren van relevante informatie voor het aanvragen van een hypotheek. Uw adviseur helpt u hier natuurlijk bij. De financieel adviseur zal ook kijken naar hoeveel eigen geld er ingelegd moet worden. Ook dit is een belangrijk onderdeel van het afhandelen van het financiële gedeelte, omdat u bepaalde zaken omtrent de koop van uw woning via eigen middelen moet betalen.

Taxateur regelen voor een eventueel financieringsvoorbehoud

Heeft u de woning gekocht onder voorbehoud van financiering? Dan komt er meestal nog een extra stap bij het afronden van het koopproces.Er moet een afspraak met een taxateur ingepland worden om de waarde van uw nieuwe woning te bepalen voor het afronden van de hypotheekaanvraag. Indien u de hypotheek niet rond krijgt op basis van de berekende waarde heeft u de mogelijkheid de koop te ontbinden.

Bouwtechnische keuring regelen

Wanneer u de nieuwe woning onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring koopt, komt er een extra stap bij de afronding van de koop. Tijdens een bouwtechnische keuring komt er een gecertificeerde inspecteur de woning inspecteren op (achterstallig) onderhoud of bouwkundige gebreken. Na de keuring zal de keurder een rapport opstellen van de verschillende kosten. Als de kosten de eerder afgesproken directe kosten voor noodzakelijk onderhoud te boven gaan, is dit ook een legitieme reden om de koop te ontbinden.

Informeren wanneer de koop definitief is

De snelheid van de koop ligt aan de voorwaarden van de koop. Als u een woning koopt zonder voorbehouden, dan is de koop definitief zodra de drie dagen wettelijke bedenktijd zijn verlopen. Deze gaan in als beide partijen de koopovereenkomst hebben getekend en deze ter hand is gesteld aan partijen. Daarnaast geldt bedenktijd alleen voor een koper. Koopt u de woning met voorbehoud? Dan is de koop definitief rond zodra de datum voor de ontbindende voorwaarden verlopen zijn.

Laatste inspectie en overdracht

Wanneer de transportdatum van de woning eraan komt, wordt er een laatste inspectie ingepland met u, de verkoper(s) en wij als makelaar. Bij de laatste inspectie lopen wij een ronde door de woning waarbij deze conform de gemaakte afspraken wordt opgeleverd, ook worden de elektra/gas- en waterstanden genoteerd. Bij de officiële overdracht zorgt de notaris dat de woning officieel op uw naam wordt gezet en u eigenaar wordt van de woning.

Verhuizen!

Nu heeft u alle stappen van het afrondende proces doorlopen en is het tijd om te beginnen met verhuizen en het inrichten van uw nieuwe stekkie. Wij wensen u veel woonplezier! In onze volgende blog vindt u tips voor de verhuizing! Dus houdt onze blogs in de gaten.

Terug naar overzicht