Woning opleveren, waar moet u opletten?

07 maart 2022

Gefeliciteerd de verkoop van uw woning is definitief rond. Nu is het tijd om alvast wat spullen uit te gaan zoeken en de eerste dozen in te gaan pakken. Het is waarschijnlijk iets wat nog ver weg is maar het is ook al de hoogste tijd om u voor te gaan bereiden op de laatste inspectie van uw woning. In deze blog nemen wij u mee in zaken die u als verkoper hoort te regelen, want ook daar komt heel wat bij kijken. Lees nu snel verder en kom goed beslagen ten ijs.

Ga voor het ideale

Wij kunnen ons goed voorstellen dat u, tussen het verhuizen en klussen in uw nieuwe woning door, weinig tijd en puf heeft om alle ramen te wassen of de tuin een flinke onderhoudsbeurt te geven. Dat zullen wij dan ook zeker niet van u vragen. Wel is het van belang dat uw woning bij de laatste inspectie en overdracht aan de nieuwe eigenaar schoon en leeg wordt opgeleverd (uitgezonderd de spullen die op de lijst van roerende zaken staan natuurlijk). 

 

Spullen verkopen

Misschien heeft u naast de roerende zaken ook spullen die u aan de nieuwe eigenaar wilt verkopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een meubel of een inbouwkast. Wanneer u in goed overleg met de kopers een afspraak hierover heeft kunnen maken, mogen ook deze spullen uiteraard achterblijven in de woning. Onthoud echter wel dat de verkoop van deze spullen niet via ons als makelaars of via de notaris geregeld is. Het is daarom belangrijk om samen met de koper(s) een bedrag af te spreken en ervoor te zorgen dat dit betaald is voorafgaand aan of tijdens de laatste inspectie. Tips van Leunis: zet deze afspraken op papier, in een e-mail of een app bericht, zodat er op het moment van de laatste inspectie geen verdere discussies ontstaan en alles van te voren duidelijk is voor iedereen. 

Komt u tijdens het inpakken van uw spullen dingen tegen die u graag (extra) wilt achterlaten? Communiceer dit dan altijd met de kopers van uw woning. Dit kunnen bijvoorbeeld woning gerelateerde materialen zijn zoals extra laminaat, plinten, tegels van de badkamer of tuin of dakpannen. 

 

Schoonmaken

Hoe schoon is dan ook echt schoon? Dit is een vraag die wij vaak krijgen tijdens de laatste inspectie. Ons eerst advies aan u is om uzelf af te vragen hoe u een nieuwe woning zou willen aantreffen. Haal de spinnen weg, stofzuig en dweil, dat klinkt waarschijnlijk logisch. Maar kijk ook eens kritisch in alle kastjes en lades. Zijn al uw spullen eruit en zijn ze van binnen ook echt goed schoon (gemaakt)? En maak voordat de laatste inspectie plaatsvindt een laatste ronde door de woning zodat u zeker weet dat alles klaar is voor de overdracht!

 

Laatste check

Voor de koper(s) van uw woning is het vervelend als zij beginnen in een ‘vies’ huis. Ook zij zijn net zo druk bezig met het regelen van allerlei zaken voor de verhuizing. Check altijd de onderstaande laatste dingen even: 

-        Stofzuig en dweil alle vloeren; 

-        Haal de schuur en/of garage leeg en veeg alles even netjes op; 

-        Sop de ingebouwde en overgenomen spullen; 

-        Haal de koelkast leeg, maak het schoon en (als het mogelijk is) uit te zetten; 

-        Haal de zeef van uw vaatwasser leeg en laat de vaatwasser draaien met een speciale vaatwasreiniger; 

-        Maak de oven/magnetron nog even goed schoon; 

-        Laat het sanitair schoon achter. Vergeet hierbij het putje niet!; 

-        Geef uw verhuizing tijdig door aan de energiemaatschappij, zodat uw abonnement stopt op de overdrachtsdatum; 

-        Laat de CV ketel en ander apparatuur aan staan, zodat wij dit kunnen checken tijdens de laatste inspectie; 

-        Draai de gas- en waterkraan niet dicht, dan kunnen de kopers er direct gebruik van maken; 

-        Zet de thermosstaat weer terug naar 15 graden; 

-        Zorg ervoor dat alle kranen goed vastzitten en niet lekken; 

-        Maak de containers leeg en maak, ze (vooral de GFT container) ook van binnen even schoon; 

-        Controleer of alle ramen en deuren goed openen en sluiten;

-        Zorg dat het elektrische zonnescherm, de screens en/of rolluiken goed werken;

-        Verzamel alle sleutels, ook bij buren en familieleden;

-        Zorg ervoor dat de energiemeters goed bereikbaar zijn. Tijdens de eindinspectie noteren we samen alle meterstanden en ondertekenen zowel verkopers als kopers voor akkoord. De meterstanden moeten vervolgens namelijk binnen vijf werkdagen na de overdracht worden doorgegeven aan de energiemaatschappij.

 

Handleidingen en garantiebewijzen

Op de apparatuur, materialen en soms zelfs meubelen zit garantie die bij de verkoop automatisch over loopt van verkoper op koper. Door alle garantiebewijzen te verzamelen en samen te bundelen met de handleidingen, biedt u de nieuwe eigenaar van uw woning een goede start. Heeft u nog tekeningen of misschien nog een oudere brochure? Voeg deze dan ook toe! Dat is leuk voor de nieuwe eigenaar. En voeg als laatst uw afvalpas toe aan dit pakket, deze hoort bij de woning. 

De overdracht van de woning is altijd een stressvolle periode. Door op tijd te starten met de voorbereidingen, voorkomt u dingen die u op het laatste moment moet regelen. Maak van tevoren een planning tot aan ongeveer de laatste dagen. Zorg ervoor dat u de laatste dagen vrijhoud om de woning netjes achter te laten. Hierdoor zal de overdracht ook snel verlopen. Twijfelt u over wat er is afgesproken of ontstaat er een onverwachts probleem? Kijk dan eens terug op de lijst van zaken of neem contact op met de kopers of uw makelaar. 

 


Terug naar overzicht

Meer informatie?

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.